Veronica undervisar i IK-klassen som är en förberedelseklass år 7-9 i Lessebo kommun

Hur skulle du beskriva situationen med mottagandet av nyanlända skolungdomar i er kommun?
Lessebo kommun är en av de kommuner i landet som har tagit emot flest nyanlända räknat antal invånare i kommunen och det har varit hårt tryck på kommunen. Lessebo har dock jobbat fram en modell som fungerar då det gäller integrering i skolan. Nu finns dessutom sedan ca ett år tillbaka en mottagningsenhet som tar emot nyanlända barn/ungdomar. Eleverna går först på en ny enhet nära skolan som heter “Bron”, här sker den kartläggning av elever som tidigare gjordes på skolan. Bikupan har under nästan två års tid fått många nyanlända ungdomar som har börjat i den internationella klassen (IK) som är en förberedelseklass.  

Innan er skola deltog i språkprojektet hur såg situationen på skolan ut gällande inkludering av nyanlända elever och eller elever med flerspråkig bakgrund?
De pedagoger som jobbar med nyanlända fick tidigare själva söka material. De tog emot tips och idéer från andra skolor och exempelvis AV-media. Det var svårt för ämneslärarna att ta emot nya elever med annat modersmål och därmed inte ha material som fungerade.
Men vi har hela tiden jobbat på så sätt att de nyanlända eleverna ska ut i reguljär klass så fort som möjligt. De får direkt en klasstillhörighet och läser vissa ämnen med klassen direkt.

När du använder digitala läromedel, vilka använder du främst och vad är fördelarna av att använda dessa för era nyanlända och flerspråkiga elever?
Vi använder oss av hejsvenska.se där eleverna kan lyssna och kolla på bilder på de mest vanliga svenska orden. Det finns olika teman som hem, familj, kläder, mat osv.
Studi.se använder vi främst i SO/NO/MA-undervisningen där vi tillsammans kan kolla på en film, eller kan eleverna själva kolla på de olika filmer som finns, antingen lyssna på sitt språk, läsa på sitt språk eller både lyssna och läsa på sitt språk.
Digitalaspåret använder vi när vi jobbar med grammatik och ordkunskap.
Varje elev på Bikupan har en egen dator. Mina elever använder alltid sin dator då de får hjälp med att översätta ord till sitt eget språk men även att kunna använda sig av de digitala läromedlen ovan som ett sätt att lära sig nya ord på. Eleverna tycker att det är skönt att ibland kunna skärma av sig med ett par hörlurar och kunna sitta och lyssna, titta och klicka sig fram bland nya spännande ord.
Digitala spåret har även en bra koppling till bilder för att ge en visuell koppling till det som eleverna ska lära sig om.

När du använder studi.se i din undervisning, vilka effekter kan du se då, bra som mindre bra?
Eleverna hänger med mycket bättre på lektionen. Jag brukar förbereda eleverna att kolla på en film innan jag kör en genomgång på tavlan. De brukar även kolla på samma film efter genomgången för att få ännu en repetition. Även om eleven inte kan läsa på sitt språk så kan de  ändå sitta och lyssna. De är några elever som har en annan dialekt än det som pratas i filmerna men de har aldrig sagt att de inte förstår.
Det som är ”mindre bra” är att alla filmer inte är översatta och språken är begränsade till fem, sex stycken. Dessa elever får då kolla på filmerna på svenska och då är det lätt att de tappar koncentrationen eftersom de inte förstår särskilt mycket.

Hur skulle du beskriva att eleverna uppfattar materialet på studi.se
Jag brukar alltid fråga eleverna efter en film vad de tyckte, om de förstod det som sas och om innehållet är bra. De flesta tycker att materialet är bra! Dessutom sitter elever på raster och repeterar filmerna och uppskattar att titta tillbaka.
Eleverna har olika skolbakgrund och även de som inte kan läsa så bra har en stor behållning av filmerna. Eleverna lär sig nya saker genom att lyssna och se.
Studiemotiverade elever sätter sig och pausar filmen skriver ner ord och fakta på sitt eget språk och pratar med kamraten om filmen. “Kommer du ihåg något av detta från skolan i ditt hemland”.
Eleverna gör också Quiz tillsammans. När de hjälper varandra så förklarar de också frågan på sitt eget språk vilket gör att begreppen delas mellan eleverna.
De som knappt har någon skolbakgrund alls uppskattar filmerna väldigt mycket. För de vet till exempel inte hur kroppen fungerar. Med
studi.se får de förklaringar på saker som de inte tidigare fått i livet. Nu får de det dessutom på sitt eget språk.
Även datoranvändningen i sig är ett förhöjande av kunskap som underlättar skolvardagen.
Mina elever i årskurs 7, 8 och 9 tycker det är tråkigt att jobba med för barnsligt material.
Studi.se har ett åldersrelaterat neutralt material som underlättar för elevernas sammanhang och utifrån åldern de har.
Vidare effekter som jag tycker mig ha märkt på skolan, även i övriga klasser, är att det har blivit lugnare i klassrummen. Rastlösa elever får en möjlighet att skärma av sig och lyssna på filmerna och få en “lagom dos” av innehållet. Det är även bra för ljudnivån i klassrummet. Eleverna vet vad man ska göra och kan koncentrerat sköta sig själv.

Hittade du svaret?